
FGV  Clarifies  on  Wall  Street  Journal
Allegations  of  Abuses  of  Malaysian
Plantations
FGV notes with disappointment the misleading report by Syed Zain Al-Mahmood “Palm Oil
Migrant Workers Tell Of Abuses on Malaysian Plantations” dated 27 July 2015.

We  state  for  the  record  that  we  had  provided  full  responses  to  WSJ’s  requests  for
information  between  June  3  and  17  2015,  prior  to  the  publication  of  the  report.
Subsequently, we issued a statement on the same day seeking WSJ’s cooperation in an
investigation against these serious allegations. However, we did not receive any response
from WSJ until today.

A special taskforce chaired by the Group President and CEO Dato’ Mohd Emir Mavani
Abdullah was assembled immediately consisting of various departments to investigate the
allegations including our Plantation Sustainability and Quality Management Department
(PSQM),  Estate  Management  Team,  Human  Resources  Department,  and  the  Group
President’s Office, all of whom went on-ground to the areas named in the report to interview
palm oil workers and discover the truth behind the allegations.

The writer has raised several allegations against us which we have investigated thoroughly.
The followings are the results of our investigation categorically.

 

Allegation 1: FGV employs illegal immigrants and mistreats them. WSJ cited the
case of an illegal immigrant named Mohamed Rubel working on our plantation in
Jempol, Negeri Sembilan. Contractors did not pay him since December 2014, he
was living in a hut in a forest far from stores, and was spraying insecticide without
training. 

Clarification by FGV:

FGV  states  empathically  that  we  do  not  employ  illegal  immigrants,  and  that  all  our
plantation workers are employed in full compliance of all regulations and laws.

The alleged location, which is Palong 21 estate, does not employ labor contractors, this
means that all workers on this plantation are directly employed by FGV. There are 167
foreign workers there, of which 34 are Bangladeshis.

Following checks of employment records and all relevant documentation, we were unable to

https://www.fgvholdings.com/press_release/fgv-clarifies-on-wall-street-journal-allegations-of-abuses-of-malaysian-plantations/
https://www.fgvholdings.com/press_release/fgv-clarifies-on-wall-street-journal-allegations-of-abuses-of-malaysian-plantations/
https://www.fgvholdings.com/press_release/fgv-clarifies-on-wall-street-journal-allegations-of-abuses-of-malaysian-plantations/
http://www.wsj.com/articles/palm-oil-migrant-workers-tell-of-abuses-on-malaysian-plantations-1437933321
http://www.wsj.com/articles/palm-oil-migrant-workers-tell-of-abuses-on-malaysian-plantations-1437933321
http://www.feldaglobal.com/fgvs-response-to-the-wall-street-journal-wsj-article/


locate the Mohamed Rubel quoted, recorded and photographed by WSJ on our plantation or
anywhere in our records. Findings by the taskforce, with the help of other workers from
Bangladesh  on  our  Palong  21  estate,  determined  Mohamed  Rubel  to  be  an  illegal
Bangladeshi who visited them in the afternoon or after working hours. They informed that
Mohamed Rubel had returned to Bangladesh recently.

Palong 21 estate and other estates in the Jempol area are linked by Jalan Pasir Besar Bahau
and within 10 kilometers of a petrol station, mosque, clinic and grocery stores.

Workers’  quarters at Palong 21 estate are equipped with electricity and treated water
supplies, complete with toilets, kitchens, gas stoves, wardrobes, beds and laundry areas.

Palong 21 estate has a complete record of Personal Protective Equipment (PPE) distribution
and written acknowledgement of receipt of gear by workers. There is also a log book which
records workers’ safety training.

 

Allegation 2:  FGV did  not  compensate  its  workers  for  workplace injuries,  and
provided minimal medical aid. WSJ claimed that they interviewed workers Al-Amin
and Malek Mia who did not receive compensation and paid most of their own
medical expenses.

Clarification by FGV:

Al-Amin is a worker employed directly by FGV while Malek Mia has returned to Bangladesh
after completing his contract recently in June.

FGV’s investigations have determined that both workers cited by WSJ not only had their
medical treatments borne entirely at FGV’s expense, but Al-Amin also received an average
wage of RM900 per month for the four months he was recovering from his injuries. He has
since made a complete recovery and returned to work for FGV.

Malek Miah received full treatment at an eye specialist in Kuala Pilah for the accident that
occurred  at  work,  and  FGV  also  covered  transportation  costs  of  medical  visits.  Both
workers’ medical bills were sent directly to FGV by the hospital and settled directly by FGV.
As reported in his medical report, he did not have permanent injury as highlighted by WSJ.

Palong 21 estate has full records of all medical leave taken by workers and records of
follow-up treatments.

FGV states again that this is in line with our policy of providing medical aid to all our
workers including clinics built on our estates, as well as compensation for injuries sustained



over the course of carrying out their duties.

 

Allegation 3: Passports were taken from workers and policemen were brought to
threaten workers with prison time.

Clarification by FGV:

WSJ cited a person named Muhi as the source of this information. We have not been able to
locate this person in any of our records and our appointed contractors. This is part of the
reason why we sought WSJ’s aid in our investigations as we could not determine if these
claims are true.

However, passports are kept at the estate’s office for safekeeping. They are not forcibly
removed from workers nor held ransom.

We would like to reiterate that we do not tolerate any mistreatment of our workers. We
provide avenues for them to channel their grievances without fear of repercussions, in line
with the Group’s whistle blowing policy.

Our findings also conclude: 

Mr Syed Zain Al-Mahmood has trespassed into Palong 21 estate, which is a private property.
He gathered the Bangladeshi workers at their quarters claiming that he would like to help if
they were not compensated for injuries sustained on the job.

He did not at any time identify himself as a WSJ reporter nor showed any credentials or
identification. He interviewed two workers Al-Amin and Malek Miah which lasted less than
five minutes.

The investigating team was unable to establish if any of the workers had shown the original
copy of their payslip, contract or any other documents to the reporter, which the reporter
cited as evidence in his story.

 

FGV’s Next Steps

FGV has agreed for RSPO to appoint an independent auditor to assess the claims
reported by WSJ and our internal findings.
We have started the process to engage an independent third party to conduct their
own investigation into these allegations.



We have taken proactive steps to enhance awareness amongst the foreign workers
on their rights and welfare through block meetings.
Should any breaches in compliance and governance be identified, they will  be
rectified immediately. Any employees, contractors, suppliers or vendors identified
in this regard will be subject to disciplinary action in full accordance to the law.

In conclusion, FGV is fully committed to address any allegations and pledge to open and
transparent communications with all stakeholders.

We urge NGOs and the media to get in touch with our Corporate Communications team at
groupcorporatecomms@feldaglobal.com should any concerns arise.

mailto:groupcorporatecomms@feldaglobal.com

